VOEDINGSBELEID
Alle eetmomenten vinden plaats aan tafel. Het zijn gezellige momenten waarbij we met zijn allen bij elkaar zitten. Tijdens de eetmomenten mag er gezellig gekletst worden en zingen we ook vaak liedjes die met het eten te maken hebben.
Gedurende de dag zijn er 3 eetmomenten; Lunch en zowel ’s ochtends als ’s middags een tussendoortje. Het ochtendtussendoortje bestaat uit fruit, het middagtussendoortje uit yoghurt.
Ik ben me steeds bewuster van gezonde voeding en probeer de kinderen daarom zoveel mogelijk gevarieerde en gezonde voeding aan te bieden. Daarbij houd ik rekening met de schijf van vijf.
DRINKEN
Bij de lunch kunnen de kinderen kiezen uit halfvolle melk , karnemelk of sojamelk. Bij de tussendoortjes kunnen de kinderen kiezen uit water of thee. Kinderen die geen water of thee willen drinken mogen sterk verdunde appel diksap. Diksap heeft een sterke smaak waardoor het zeer goed te verdunnen is. De normale verhouding waar meestal over gesproken wordt is 1/7 of 1/10. In mijn opvang is de verhouding 1/40! Zo leren de meeste kinderen vanzelf om gewoon water te drinken, maar als dat (nog) niet lukt, drinken ze in ieder geval wel en krijgen ze maar een minimum aan suikers binnen.
FRUIT
Halverwege de ochtend maar ook tijdens de lunch bied ik vers fruit aan. Elke dag is er daarbij keuze uit 4 verschillende soorten vers fruit. Tijdens de zomermaanden zal het aanbod per dag flink variëren. Te denken valt daarbij aan meloen, perzik, nectarine, pruim, ananas, mango, aardbeien etc. In de wintermaanden is het wat lastiger om te variëren en zal ik naast het verse fruit vanwege de variatie ook weleens rozijntjes, cranberries of gedroogde abrikozen e.d. aanbieden. Natuurlijk hebben veel kinderen wel eens een periode dat ze geen onbekende dingen willen proeven (en wat ze 3 maanden niet gegeten hebben beschouwen ze dan vaak al als onbekend). Om te zorgen dat ik voor alle kinderen altijd een aantal bekende soorten fruit aanbied zal ik daarom altijd zorgen dat minimaal 1 van de fruitsoorten die ik aanbied bestaat uit appel, banaan, mandarijn of druifjes.
YOGHURT
Als na het middagslaapje alle kinderen weer wakker en aangekleed zijn eten we met zijn allen een klein schaaltje yoghurt (max 100cc). Voorkeur gaat uit naar gewone yoghurt zonder toevoeging van suiker o.i.d. Voor kinderen die gewone yoghurt (nog) niet lusten is er de mogelijkheid om vanilleyoghurt te krijgen, de vanilleyoghurt kan ik langzaam vermengen met steeds meer gewone yoghurt en steeds minder vanilleyoghurt om ze zo te laten wennen aan de gewone yoghurt. In de yoghurt mogen de kinderen die dat lekker vinden een beetje muësli die bestaat uit gewone havermoutvlokken, rozijntjes en fijn gehakte noten. Ook doen we er soms wat blauwe besjes in.
LUNCH
Bij de lunch bied ik zeer gevarieerd voedsel aan, hierbij let ik op de schijf van vijf. De schijf van vijf heeft de volgende onderdelen;
-
Drinken
-
Groente en fruit
-
Brood, graanproducten en aardappelen
-
Smeer en bereidingsvetten
-
Vis, peulvruchten, vlees, noten, ei en zuivel
Gezamenlijk eten en zelf mogen kiezen zijn bij kinderen belangrijke factoren om goed te eten. Daarom bied ik de voeding aan d.m.v. een ‘Monkeyplatter’.
MONKEYPLATTER
Een Monkeyplatter bestaat uit een bord of schaal waarop diverse soorten voeding tegelijk worden aangeboden. In mijn opvang doen we dat d.m.v. een aantal kleine bakjes met allemaal verschillende soorten voeding waarbij ik dus sterk rekening houd met de voeding die in de schijf van vijf wordt aangeraden
Bij de Monkeyplatter worden onderstaande soorten voeding aangeboden:
- 3 verschillende soorten groente Daarbij kies ik uit tomaatjes, komkommer en paprika.
- 3 verschillende soorten fruit. Daarbij kies ik uit 2x vers fruit. Te denken valt daarbij aan meloen, perzik, nectarine, pruim, ananas, mango, aardbeien, appel, peer, druiven, mandarijn etc. Daarnaast nog gedroogd of geweld fruit zoals rozijntjes, gedroogde cranberries, gewelde abrikozen en dadels.
- 4 verschillende soorten graanproducten waaronder volkoren brood en groentetortilla’s. Daarnaast nog 2 andere graanproducten zoals pasta (spaghetti, farfalle, penne, fusili), zilvervliesrijst, couscous, verse maïs, noodles, rijstwafel, pitabrood, volkoren beschuit, volkoren cracottes, volkoren matzes, volkoren soepstengels, maïsvingers, volkoren ontbijtkoek en volkoren knäckebrod. Bij de graanproducten zal ik vrijwel altijd kiezen voor de volkoren variant of de speltvariant.
- 3 verschillende eiwitrijke producten zoals bijv. plakjes kipfilet, rundersalami, kipgrillworst, rundergehaktballetjes, stukjes kaas, ei (gekookt of gebakken)
De kinderen krijgen als start een broodtrommel met vakjes die al gevuld zijn met vers fruit, groente, 3 graanproducten (brood, puntje tortilla en 1 ander graanproduct) en eiwitrijke producten.
Bij hun broodtrommel krijgen kinderen ook keuze uit hele kleine bakjes. Keuze is hierbij uit pindakaas, margarine (vetten), yoghurt, roomkaas (beide zuivel) en biologische appelstroop. Dit mogen de kinderen gebruiken om groente of fruit in te dippen of te smeren op bijv. een stukje tortilla of brood.
Na ongeveer 20 min eten mogen de kinderen in de vakjes die helemaal leeg zijn deze nog een keertje vullen. Een kind is in de groei en het ene moment heeft een kind daarom meer behoefte aan eiwitrijke producten, het andere moment meer aan graanproducten of groente. Op deze manier leren ze dat variatie belangrijk is, worden ze gestimuleerd om de vakjes leeg te eten en krijgen ze ook de kans om die voedingsstoffen die ze extra nodig hebben ook extra te eten
Zien eten doet eten en met de Monkeyplatter krijgen zelfs de “moeilijke eters” de juiste en meer gevarieerde voedingsmiddelen binnen.
SPECIALE MOMENTEN
Tijdens hete zomerdagen, speciale activiteiten en bij feestdagen zijn er momenten waarop er weleens een uitzondering gemaakt wordt op het aanbod van gezonde voeding. Een ijsje, een keer poffertjes of croissantjes moet kunnen namelijk. Ook mag een kind dat jarig is natuurlijk op iets lekkers trakteren, maar wel graag even in overleg i.v.m. de diverse leeftijden en evt. allergieën bij de andere kinderen.